reklama

Alza, spamätaj sa. Prebrať si u teba tovar je tortúra

Zamkol som si bicykel o zábradlie a vošiel do prvého otvoru v budove, ktorý sa dal považovať za dvere. Robotický hlas mechanicky vyriekaval čísla. Napravo zúfalé dievčatá v zelenom za pultom poskakovali a prenášali škatule, naľavo na zelených škatuliach sedeli znudení ľudia, pozerajúc sa na niekam do blba. Blba nikde, ale tak som sa cítil ja: čo mám robiť? Ako získam svoj tablet?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (193)

Cieľ je jasný. Mám asi 20 minút a rád by som z tejto reálnej budovy vyšiel s výrobkom, ktorý som si objednal na internetovom obchode Alza.sk.

Obrázok blogu

Aby bolo jasné, nie som fanatický porovnávač cien, nesnažím sa okabátiť systém, objednávať si zo zahraničia či obskúrnych a podozrivo lacných obchodov. Alza.sk som si vybral preto, že som tam už kúpil spočetné množstvo rôznych vecí a tak to bola akási prirodzená voľba. Keď som si tam objednal asi pred piatimi rokmi prvý mobil, vyzeralo to ako spoločenstvo ľudí, ktorí platia v porovaní s normálnymi ľuďmi veľmi nízku cenu za elektroniku. Tí ostatní platia viac, lebo dotujú veľké predajne a rozbujnelý personál kamenných obchodov. Za nízku cenu však treba obetovať komfort a zájsť do čudnej výdajne tovaru, kde sa treba rozprávať so strojmi a namiesto “prosím vás” predkladáte lístky. Tak nejako som si predstavoval atmosféru vo výdajniach stravy počas vojny. Teraz už Alza žiadne spoločenstvo nízkych cien nie je. Je to absolútna masovka. Čakal by som, že systém na preberanie tovaru bude vyladenejší. Nie. Vitajte vo vojne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z jediného automatu v dohľade tiekla voda, dovtípil som sa, že asi nebude súčasťou systému výdaja. Urobil som teda to, čo človek narodený v roku 1985 považoval do asi 15 rokov svojho života za prirodzené: opýtal som sa ženy za pultom. Nebola mimozemšťanska, ako naznačuje reklama. Ale hovorila tak. “Vydať tovar? To ako ste prišli hlavným vchodom, treba ísť k výdajným automatom. Už ste platili, alebo nie? Podľa toho si vyberte automat. Vy ste neprišli hlavným vchodom? Ako to? Aha, tak to choďte cez Reklamácie, otočte sa doprava a prejdete cez halu, tam sú automaty.”

Takže už je to jasné. Moja prvá hlavná chyba bola, že som si zvolil iný vchod, ako niekto na plániku označil za hlavný. To som ale exot. Ešte som teda mal šancu všetko napraviť. Po reštartovaní môjho vstupu a “vojdení” správnym vchodom som čakal, že ma navedie nejaký informačný systém. Hľadal som niečo ako postup - veľké číslo číslo 1 niekde na stene a nápis - urob toto, veľké číslo 2, urob hento a číslo 3, čau a príď zas. Nie. Pri skutočnom vchode bol pult s informáciami, kde pozemšťan smeroval zmätených ľudí na správne miesta. Platia teda človeka, pretože nevedia vylepiť na stenu veľké čísla. To sú čísla!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Matne si spomínam, že pri predchádzajúcej objednávke som niečo riešil s automatom. Idem teda, aj keď to absolútne nedáva zmysel, niekam do kúta predajne a nachádzam v stene displeje. Keď vyťukám moje číslo, automat mi hovorí, že mám kontaktovať obchodníka. Kto je obchodník? Ako vyzerá? Prečo by som mal hovoriť s nejakým obchodníkom, keď som už platil? Nachádzam transparent “Obchodné oddelenie”. Tam sa ale čaká, a treba stlačiť číslo. Zdá sa, že sa čaká aj na stlačenie čísla. Nervičky.

Obďaleč pri schodoch stojí muž a hovorí po česky, čiže je podozrivý z organizácie tohto celého. Pýtam sa ho, kto je obchodník a kde ho nájdem. Analyzuje moju situáciu a tvrdí, že treba ísť k automatu na obchodníkov. Vykonám, ale ani jedna z asi desiatich možností, do ktorej sa mám zmestiť a odôvodniť svoju schôdzku s obchodníkom, sa nepodobá mojej. Pomáha mi uhrovitý chlapec v zelenom a tvrdí, že k vytúženému obchodníkovi sa dostanem tak, že stlačím možnosť “platba bez DPH”. Keďže som DPH platil, prekvapuje ma to. Ale ak to má fungovať, prečo to neskúsiť. Pred veľkým pultom s nápisom Obchodné oddelenie je automat na čísla a pred ním je hľadisko plné znudených, vyčkávajúcich ľudí. Koľko som vlastne akože ušetril, aby som toto musel zažívať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nakoniec “obchodníčke” dávam svoj lístok, dostávam ďalší, ktorý ma oprávňuje vyzdvihnúť si svoj tablet! Inak nepadla ani reč o platbe DPH (reálne sa teda nikto nezaujíma o dôvod návštevy, ktorý som si musel zvoliť v automate). Konečne môžem ísť na miesto, kde som omylom začal. Výdaj tovaru, vrchol môjho zážitku v tomto Zámku, vytúžené prevzatie tabletu.

Na Výdaji sa odohráva akési absurdné divadlo. Ďalší pult, dve fungujúce výdajné miesta zo štyroch. Zo steny visí televízor, vyriekava mechanicky čísla. Nie v nejakom poradí. Úplne náhodne vyštekáva 345z, 666z, 461z, 964z. Čo je “z” neviem, ja mám len 481. Pred tým všetkým postáva asi tridsať ľudí, aj by sa nudiac hrali na telefóne, ale musia strihenuť na čísla, keďže ich mocná obrazovka strieľa náhodne. Každý sa sústredí ako na Bingu, koncetráciu zase ruší slečna v zelenom s čokoládami a čajom. Čo sa stane, keď odídem, lebo nemám čas ani chuť striehnuť na čísla? Zrúti sa im tu systém, a celý sa reštartuje, alebo prídem o svoj tablet?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nakoniec dostávam tablet aj bez toho, aby som mal na papieriku “z”. Dostanem z toho chuť ísť na záchod - jedna šípka hovorí, že treba ísť k schodom. Pri schodoch už žiadna šípka nie je. Som neistý, lebo to vyzerá ako vchod do zákulisia. Autor označenia je asi ten istý, ako architekt systému výdaja tovaru. A ten istý človek asi vymýšľal stojan na bicykle - v strede, medzi dvoma vstupnými dverami, je akási ružica, o ktorú sa dá zamknúť akurát tak (snímateľné) koleso a ak by som to aj urobil, zabránim ľuďom vojsť dnu. Ale predovšetkým - koho by napadlo ísť do budovy s bicyklom?

Je celkom pohodlné nakupovať s týmto e-shopom na internete. Reálne je to ale extrémne zlý zážitok. Už chápem, prečo má Alza v logu mimozemšťana. Pre homo sapiens ich predajňa dizajnovaná nie je.

BONUS: Google raz vo svojej reklame na optimalizáciu e-shopov skúsil preniesť ich strojové vyjadrovanie na weboch do reality. Vyzeralo to bizarne. Nepripomína vám to tiež komunikáciu s mimozemsťanom?

Radoslav Augustín

Radoslav Augustín

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Zjednodušene Mediálne.sk > eTREND > Sme.sk. Zoznam autorových rubrík:  Verejný priestorReťazceMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu