Nová električková trať? Petržalčanov čaká bordel a špina

Autor: Radoslav Augustín | 11.4.2014 o 19:05 | (upravené 25.6.2014 o 15:18) Karma článku: 14,44 | Prečítané:  10401x

V roku 2003 v Prahe postavili novú električkovú trať na sídlisko Barrandov. Cesta ňou je mimoriadna, vedie hneď niekoľkými tunelmi a hlavne estakádou nad údolím. Špeciálna je však najmä architektonickým riešením.

Konečná stanica pražskej električkovej trate Barrandov - Hlubočepy

Konečná stanica pražskej električkovej trate Barrandov - Hlubočepy

Je zatrávnená, namiesto stožiarov veľké farebné obruče a hlavne, monumentálne riešené zastávky, ktoré uprostred panelákov pôsobia ako zabudnuté vesmírne lode.

 

Samozrejme, do niekoľkých mesiacov sa drahé zastávky stali tvárnym materiálom pre ľudí, ktorí radi testujú odolnosť prvkov verejného priestranstva či už silou pästí a rúk, alebo náplňou fixiek a sprejov. Nie je to nič nezvyčajné, vo väčšej alebo menšej miere sa to deje všade na svete. O čistote nerozhoduje monumentalita zastávok, ale ochota správcu vytrvalo upratovať.

 

Keďže stavba je na očiach, pražský Dopravný podnik sa s istým oneskorením snaží zastávky udržať ako tak v únosnom stave. Nie je to mimochodom až taký veľký problém, na starosti má oveľa väčšie objekty - zastávky metra.

 

Podľa všetkého nás podobné stanice čakajú aj v Bratislave. Mesto plánuje z každej zastávky novej električkovej trate do Petržalky urobiť niečo ako chrám. Problém je, že v Bratislave nevieme udržať čistý jediný verejný podchod.

 

Iste, trať je príležitosť dať chaosu panelákov Petržalky jasné orientačné body a pokúsiť sa kompenzovať to, čo bolo zanedbané pred štyridsiatimi rokmi. Urobiť pomocou architektúry z Petržalky príjemnejšie miesto. Áno, je to jedinečná príležitosť.

 

No niekto s kalkulačkou v ruke a rozpočtom v druhej by mal plánovačom povedať, že výdaje sa nekončia uvedením do prevádzky. Veľké stavby znamenajú oveľa viac drahej a pravidelnej údržby, systematický boj s čarbanicami, odpadkami a telesnými tekutinami.

 

Jediné, čo bratislavský Dopravný podnik ako tak zvláda, je absolútny základ - prevádzka autobusov, električiek a konštantných drzých hádok s cestujúcimi na Facebooku. Mať v poriadku zastávky a koše je už nad rámec síl.

 

Jedna zo zastávok má byť dokonca galériou - vážne budeme chodiť pozerať umelecké diela na dočarbané, špinavé a ocikané miesto s ikebanou odpadkov trčiacou z koša? Most Apollo je odstrašujúci príklad - moderná mestská dopravná architektúra, ktorej súčasťou je zastávka autobusov. Pre tak nechutné miesto treba najbližšie chodiť asi až na Hlavnú stanicu.

 

Nie že by bol Apollo špinavší, to sa nedá.

 

Horšie je ale prekusnúť, že nikomu ani nenapadne utrieť sklá na zastávke, ktorá je 5 minút chôdze od riaditeľstva Dopravného podniku. Treba robiť tender na handry a okenu? Zaschnuté sliny, nálepky a každodenné nánosy prevádzky rušnej cesty, skúste tam ráno stáť a vychutnávať si život v Bratislave. Nerozmýšľať nad pôžičkou na auto.

 

Presne toto čaká petržalčanov, niekto jeden pekný deň prestrihne pásky, urobí sa pár fotiek a nechá ich ten bordel na zemi. Ak aj zafúka vietor, zásadne nie smerom do Rakúska. Veď na to tam majú tie veterné mlyny.

 

Ak aj niekto nejakým spôsobom donúti Dopravný podnik nové zastávky v Petržalke udržiavať, čo už sa stane s ostatnými? Budeme miesta na zastavenie červených vozidiel poznávať podľa kopy odpadu?

 

My leniví spoza počítača môžeme čakať, že príde niekto, založí facebookovú stránku, nájde ďalších ľudí a začnú to tam upratovať sami. Spoločne dúfajme, že sa jeden z takých raz stane starostom, alebo aspoň riaditeľom Dopravného podniku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za to, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel NKÚ nehlasoval nikto zo Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.


Už ste čítali?