reklama

Foxford. Nová kaviareň od Martinusu stelesňuje sebavedomú Bratislavu

Martinus.sk otvoril na bratislavskej pešej zóne prvú vlastnú, samostatnú kaviareň. Pripravil ju autor úspešnej kaviarne Shtoor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Dovtedy vlastne ľuďom veľmi nevadilo, že v bežnej slovenskej kaviarni nájdu odpornú kávu, žiadne, alebo supermarketové dezerty, škaredé alebo zafajčené prostredie a predražené nealko dovážané zo skladov. Ak jedlo, tak bez nápadu a so snahou šetriť. Kaviarne boli plné a negatívna skúsenosť zákazníkov sa skončila šomraním pri stole a nedôverou voči podnikateľom.

Na začiatku bol Shtoor

Potom prišla partia okolo Martina Bajaníka. Zobrali vlastné zlé pocity z kaviarní a povedali si, že v ich prípade to urobia nekompromisne dobre - kávu si vyberú sami, koláče napečú sami, sendviče urobia nápadito a - predstavte si, sami. Dodali to atmosféru miesta, kde sa cítite ako v platónovom ideále pohodlnej kaviarne starých, dobrých časov. S názvom, na ktorý mal každý názor a každému niečo pripomínal. Pred štyrmi rokmi spustili Shtoor a vytvorili tak na Slovensku novú kategóriu: kaviareň, ktorá sa tvári poctivo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V rámci tohto pohybu sa na trh kaviarní dostali dve veľké produktové inovácie. Po prvé, autori zabuchli dvete pred všetkými distribútormi kaviarenských prefabrikátov ako Marlenka, Acai, horúce šťavy Toma, limonádové sirupy, Lavazza-Maresi-Puro-Musseti-čokoľvek. Odmietli bezplatný inventár, chladničky a propagačné letáky množstva značiek a celú túto energiu nasmerovali do vlastnej značky, ktorá mala v priestoroch exkluzívne práva. Po druhé, a z tohto od vtedy ťaží celý slovenský trh kaviarní, mali brilantný nápad. Pustiť vodu z vodovodu, pridať kvalitné ingrediencie, vytvoriť domácu limonádu. A poslať obchodníka z Coca Coly či Kofoly kade ľahšie. Inak povedané, nechať si celú maržu z nealka a navyše získať exkluzívny produkt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odvtedy už z toho vodovodu natieklo vody veľa. Dnes je Bajaník mimo Shtoora, ktorý sa po jeho odchode volá Štúr.

Martinus potrebuje kaviareň

Martinus, najúspešnejší miestny e-shop s knihami, podľa vzorov doma aj v zahraničí vycítil, že pri rozvoji kamennej siete potrebuje aj vlastnú kaviareň. Medzi nami, ich vlastné pokusy boli hrozné. Preto sa spojil so Shtoorom, najviditeľnejšou a rastúcou značkou kaviarní. Keď sa spolupráca na úrovni firiem rozpadla, zostali zrejme osobné väzby. Úspech Martinusu ako predajcu kníh stojí aj na tom, že sa snaží dávať príležitosť a dôveru konkrétnym ľuďom a ich talentu. Talent Martina Bajaníka ako kľúčového autora Shtoora tak teda Martinus pretavil na Foxford. Po vlastných pokusoch a spojení so Shtoorom je to vlastný a sebavedomý koncept. Martinus tam síce predáva knižky o jedle, ale knihy pri vstupe sú tu jednoducho iba doplnok. Je to len noha v dverách, aby v tom celom zostalo niečo z Martinusu. Reálne celý koncept funguje bez tejto vložky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vytvoriť koncept Foxfordu je ťažia úloha, ako bolo vytvoriť Shtoora. Toho už mnohí kopírovali, nadstavili, obmenili. Nápady už neležali nevyslovené na ulici a stačilo ich pomenovať. Jediná cesta, ako vyriešiť zadanie na opäť raz originálnu kaviareň, bolo vytvoriť úplne novú kategóriu. Výsledok - Foxford - má podtitul Smart Coffee Campus, teda akási “akademická pôda” pre vedu o chutiach a vôňach z jedálneho lístku.

Zatiaľ čo v Shtoorovi s vtedajšími kolegami rozvíjal zaujímavé detaily okolo retro predmetov, tu je cez “potravu duše” (Martinus = knihy) motívom kuchynské náradie: tienidlom je strúhadlo či dóza, háčikom vidlička, rámom pekáč, stolík má tvar keksíka. Veľmi pekný nápad je balenie dipov a pomazánok do sklených nádob, ktoré majú akoby supermarketové nálepky. Pracuje sa s faktom, že každý okamžite hľadá gauč, tak pohodlného sedenia je tu neúrekom. Smart ľudia hľadajú zástrčky pre svoje nespočetné zariadenia, tie sú všade. Podnik je svetlý, neprepchatý detailami, má až pracovnú atmosféru. A skutočne, nájdete tu množstvo ľudí s jabĺčkovými notebookmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kaviareň ako celok so svojim dizajnom a atmosférou by sa mohla objaviť v Londýne, Prahe, Tokyu a obstála by. Bajaník píše o svojom koncepte myšlienky do menu lístka (podobne ako občas zvykne Alojz Hlina), je umelec konceptov a podnik má premyslený od kľučky na dverách po odovzdanie účtu.

Sprostredkovateľom zážitku vo Foxforde a jedna z kreatívnych explózií sa volá “Atlas chutí”. Je to menu lístok podniku a je dielom, ktoré ďaleko presahuje štandard, s ktorým sa môžete stretnúť nielen v Bratislave, ale aj na svete. “Smart” akcent konceptu priniesol ideu starých dlaždicových videohier s 3D perspektívou - každá dvojstrana prináša prechádzku špeciálnou krajinou kávy, dezertov, sendvičov. Ťažko čitateľné (preto je na boku zopakovaný text bežnejším písmom), ale nádherné. O snahe dolaďovať detaily hovorí aj skutočnosť, že po prvej várke, ktorá sa pre nekvalitný papier a väzbu rozpadávala, druhá je v hrubej väzbe.

Atlas chutí s jedným z jeho protagonistov - cappucino so špeciálnym foxfordovským kokosovým koláčikom.
Atlas chutí s jedným z jeho protagonistov - cappucino so špeciálnym foxfordovským kokosovým koláčikom. 

Ponuka Foxfordu je skôr kaviarenská. Koláče, dipy, sendviče, nátierky, zelenina, gratinované misky. Hoci vždy zaujímavé a kreatívne. Tak ako je celý koncept nový, ani tu si nemôžete ráno sadnúť a objednať miešané vajíčka, Atlas treba študovať, zvažovať množstvo exotrických kombinácií, doslova sa učiť. Zatiaľčo iní sa snažia byť čo najtradičnejší, aby nekomplikovali život konzervatívnym návykom ľudí, ktorí sú zvyknutí poholdne opakovať chuťové zážitky, Foxford to celé obracia a ponuku sa snaží postaviť na poznávaní a vytvárať návyky nové. Je to odvážny koncept, nie každý má chuť objavovať a na raňajky jesť humusové sendviče. Na druhej strane, načo prinášať to isté, čo už priniesli všetci.

Kaviareň v reštaurácii

Napriek kreatívnosti ponuky, kaviarenská jednoduchosť pripravovaných jedál je nevyužitou príležitosťou zázemia, ktoré ponúka priestor po reštaurácii Paparazzi. Iste, autori si skrátka nemuseli dávať ambíciu variť. Ale ako úžasne by to mohlo vyzerať s dobrým a kreatívnym šéfkuchárom naznačujú iné bratislavské bistrá U kubistu alebo St. Germain, sami s oveľa menším zázemím. Ak vo Foxforde dostanete za päť eur supermarketovú žemľu, dip a pár kúskov zeleniny, nebude vám stačiť ospravedlnenie, že použité korenie je exotické. Bratislava ale rada pózuje, čiže je možné, že autori ponukou správne oslovujú miestne chúťky.

K ponuke patrí pripomienka, že stále trochu vidieť trpkosť z rozchodu s ostatnými partnermi vo firme Štúrovci. Bajaník je presvedčený, že niektoré nápady sú skrátka jeho a má výhradné právo ich používať - a tak sa to objavujú podobné prvky - niektoré receptúry koláčov či sendvičov sú identické so Shtoorom, podobne aj štruktúra cenníka kávy. No tam sa identickosť končí, ostatné Bajaník rozvíjal od Shtoora ďalej.

Je pár vecí, ktoré by sa dali zlepšiť. Napríklad výklad s knihami, ktorý je obrátený výhradne dnu a nepúta z ulice. Druhá vec - miesto, kde jeme a pijeme, je kúpeľom pre naše zmysly. Že to znamená napríklad nepúšťať Rádio Express ale vybrať dobrú hudbu, to už vie veľa podnikov. Ale ušami to nekončí, tu sa zabudlo na čuch. Vo Foxforde vonia zmes továrenskej novoty predmetov a kníh, a to nie je práve útok na chuťové centrum v mysli. Tretia vec, pečte si vlastné pečivo (výhoda - pečenie vonia!). K tomu jeden nápad - bratislavské rána v lete špatia guče igelitu, pod ktorými sa skrývajú rekvizity terás. Bolo by pekné, keby práve Foxford ukryl svoju terasu esteticky.

Sme dobrí v kaviarňach a bistrách

Foxford začal minulý rok v Košiciach, kút v pobočke ohavného nákupného centra Galéria je takým živým náčrtom toho, kam sa koncept dokázal posunúť inštaláciou na bratislavskú Laurinskú. Jedna z najúspešnejších e-commerce firiem, jedna z najlepších myslí na tvorbu kaviarenských konceptov, jedno z najlepších miest v Bratislave. Ceny sú vyššie. Produktu výrazne pomáha marketingový obal. Ale málo z vecí tak presne zhmotňuje sebavedomú, mladú, bohatú, vkusnú, globalizovanú Bratislavu. Foxford je dobrý príspevok pre život ľudí v meste i pre návštevníkov. A ďalšou ukážkou toho, že v segmente kaviarní a bistier vieme vytvoriť na Slovensku a zvlášť v Bratislave veľmi zaujímavé veci.

Ďalším sľubným krokom budú prevádzky v novej Starej tržnici, kde namiesto biznisu bude v pozadí snaha pomáhať, spájať a zlepšovať život aj mimo samotných prevádzok.

Radoslav Augustín

Radoslav Augustín

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Zjednodušene Mediálne.sk > eTREND > Sme.sk. Zoznam autorových rubrík:  Verejný priestorReťazceMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu